Nauka

Wróć

Białostoccy gimnazjaliści zafascynowani nauką w programie Interblok

2012-01-16 00:00:00
Konstrukcje Leonarda da Vinci, budowa wulkanu, rozliczanie giełdowych transakcji - takich m.in. umiejętności nabywają uczestnicy innowacyjnego programu nauczania Interblok. Z jego efektów zadowolona jest i młodzież, i nauczyciele.
MASZ-MEDIA
Zrób wybuch wulkanu

Po trzech miesiącach testowania nowego programu edukacyjnego dyrekcja Społecznego Gimnazjum nr 8 przy ul. Fabrycznej przeprowadziła wśród gimnazjalistów ankietę.

- Zajęcia w ramach Interbloku odbywają się systematycznie co tydzień, więc dzieci powinny już przyswoić wiedzę i umiejętności - mówi Ewa Drozdowska, dyrektor SG nr 8 STO.

Wyniki ankiety potwierdzają ogromne zainteresowanie gimnazjalistów nowatorskim sposobem prowadzenia zajęć z przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Uczniom klas pierwszych najbardziej podobały się konstrukcje Leonarda da Vinci.

- Teraz już wiemy, jak można coś zważyć nie posiadając wagi - mówią pierwszoklasiści. Uczniowie doceniają też umiejętność samodzielnego tworzenia mapy, czy nietypowe poznawanie prawa Pitagorasa. Samodzielnie i na wiele sposobów potrafią wyznaczyć kierunek północny. Przekonali się, że drożdże oddychają i dzięki nim można napompować balonik.

- Wielu spośród nich doceniło pracę w zespole i ważność podziału zadań w trakcie pracy - opowiada prowadząca zajęcia Mirosława Pypczyńska. - Sami też przekonali się, że potrafią stworzyć wiele użytecznych przyrządów, korzystając z rzeczy codziennego użytku. Odkryli, że pasek papieru może kryć wiele tajemnic i nauczy czyli się sami wymyślać oraz tworzyć potrzebny przyrząd.

Z kolei w klasach drugich uczniom najbardziej podobało się konstruowanie wywierzyska (typ źródła); uczestnicy zrozumieli też, jak powstają jaskinie krasowe. Dzięki zajęciom poznali budowę wewnętrzną i zewnętrzną wulkanu. - Wszystkim podobał się wybuch magmy, która powstała z octu, sody i czerwonego barwnika - mówią uczestnicy zajęć. - Dzięki takim lekcjom nauczyliśmy się wytrwałości w konstruowaniu i planowaniu, co należy zgromadzić, aby dane ćwiczenie wykonać.

Uczniowie doceniają też poznawanie pojęć związanych z inwestowaniem pieniędzy i giełdą papierów wartościowych. Uczą się sami planować i rozliczać transakcje giełdowe. Taka wiedza przyda się im także w życiu codziennym.

Aż chce się uczyć

Finansowany z unijnych funduszy projekt edukacyjny Interblok ma zachęcić uczniów do nauki przedmiotów ścisłych, ale także znacząco podnieść wyniki kształcenia. Stworzyła go jedna z krakowskich szkół na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Początkowo program był adresowany do 80 szkół na południu Polski, potem swoim zasięgiem objął cały kraj. Oprócz gimnazjum z Fabrycznej, z naszego regionu zgłosiły się również dwie inne szkoły STO: społeczne gimnazjum przy ul. Narewskiej oraz gimnazjum z Augustowa.

Program zakłada praktyczny sposób nauczania chemii, fizyki, matematyki, geografii i biologii w ramach dodatkowych 90-minutowych zajęć badawczych, tzw. bloków. W trakcie zajęć uczniowie nie tylko samodzielnie przeprowadzają eksperymenty, rozwiązują zadnia problemowe, ale także budują prototypy urządzeń, które pomogą zrozumieć prawa rządzące światem przyrody. Dodatkowo gimnazjaliści będą mogli zaznajomić się z podstawami ekonomii i przedsiębiorczości, gdyż do każdego projektu będą sporządzone analizy opłacalności wykonywanego zadania.

Interblok realizowany będzie w trzyletnim cyklu. Przez pierwszy rok uczniowie będą eksperymentować według przygotowanych instrukcji. W drugim - sami będą wybierali metodę rozwiązania problemu, natomiast w trzecim - staną się konstruktorami i zbudują prototypy urządzeń zgodne z określonymi normami.

Zdaniem twórców programu, Interblok może przynieść wiele wymiernych korzyści dla całej szkoły. Uczniowie, ucząc się metod eksperymentalnych i naukowych, podniosą swoje kompetencje. To przełoży się na lepsze wyniki egzaminów gimnazjalnych oraz bardziej świadomy wybór profilu liceum. Wzbogacą także swoją wiedzę ekonomiczną, a dzięki platformie internetowej będą mogli wymieniać się doświadczeniami z uczniami w całej Polsce.
MAG