Aktualności

Wróć

Bezpieczne zakupy świąteczne – policja przygotowała poradnik

2022-12-03 08:00:56
Święta to czas, kiedy oszuści są szczególnie aktywni. Wiele osób zaoferowanych zakupowym szaleństwem daje się nabrać. Jak tego uniknąć?
pixabay.com
Grudzień do czas, gdy rozpoczyna się świąteczne szaleństwo. Wiele osób biega po sklepach i kupuje upominki swoim bliskim lub zamawia je przez internet. To jednak jest też czas wzmożonej aktywności oszustów. Policja opublikowała więc  poradnik nt. bezpiecznych zakupów przedświątecznych opracowany przez FINCERT.PL – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji.

Organizacje te apelują, by w trakcie świątecznych zakupów pamiętać o następujących zasadach:

- weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
- jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
- uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
- jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
- jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
- wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
- nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
- przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
- nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
- nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.

Apelują także, by nie instalować podejrzanych aplikacji czy zdalnych pulpitów – jeśli do tego dojdzie należy powiadomić o tym fakcie bank i złożyć zawiadomienie na policji. Trzeba też w zależności od sytuacji zmienić hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl