Kultura i Rozrywka

Wróć

Będzie optymistycznie i radośnie - Bizet, Czajkowski i Borodin w Operze

2021-01-14 15:50:58
W nowy rok warto wejść w dobrych nastrojach. A na poprawę humoru najlepsza jest muzyka. Szczególnie w wykonaniu artystów z Opery i Filharmonii Podlaskiej.
M. Heller/OiFP
Najpierw koncert bożonarodzeniowy, póżniej noworoczny, teraz przyszedł czas na kolejny występ. Opera i Filharmonia Podlaska nie zwalnia tempa. Tym razem artyści zaproponują muzykę pełną słońca i temperamentu.

Usłyszymy trzy niezwykle bogate kolorystycznie suity: drugą z Arlezjanki Georgesa Bizeta, suitę z baletu Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego oraz Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor Aleksandra Borodina. Artyści wystąpią pod dyrekcją maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Chór OiFP przygotowała Violetta Bielecka.

Popularność Arlezjanka zawdzięcza efektownej instrumentacji, pogodnemu nastrojowi południa, klimatowi Prowansji, z której to tematy starych piosenek Bizet przetworzył na pełne wdzięku, a zarazem temperamentu wariacje.

Z kolei Dziadek do orzechów to jedno z najpiękniejszych i najczęściej wystawianych przedstawień baletowych na świecie. Wszyscy znamy historię niechcianego prezentu, którym interesuje się tylko mała Klara, a który w wigilijną noc stacza bohaterską bitwę z myszami, następnie zmienia się w pięknego księcia, Klara staje się księżniczką i obydwoje wyruszają do Krainy Słodyczy. Otwierającą balet Suitę rozpoczyna uwertura, po której następuje sześć tańców charakterystycznych: Marsz, Taniec Cukrowej Wróżki, Trepak, Taniec arabski, Taniec chiński i Taniec pastuszków. Finałowy, rozkołysany Walc kwiatów to jeden z najbardziej urokliwych walców w dziejach muzyki.

Natomiast z opery Kniaź Igor Borodina pochodzą Tańce połowieckie, które często traktowane są jako samodzielny utwór symfoniczny. Borodin, jeden z członków Potężnej Gromadki, grupy skupiającej dziewiętnastowiecznych kompozytorów rosyjskich, przez całe życie łączył zawód chemika z zamiłowaniem do muzyki, cierpiał więc na notoryczny brak czasu. Pracę nad jedyną skomponowaną przez siebie operą Kniaź Igor, opartą na Słowie o wyprawie Igora, przerwała mu śmierć i dzieło dokończyli N. Rimski-Korsakow i A. Głazunow. Natomiast Tańce połowieckie zostały napisane całkowicie przez Borodina, pełne są kolorytu bogatego folkloru rosyjskiego, a bogata orkiestracja podkreśla przepych muzyczny orientalnego Wschodu.

Pełny program
Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl