Aktualności

Wróć

Będzie nowa linia BKM? Mieszkańcy podpisują petycję [TRASA]

2023-10-09 11:25:29
Od Klepacz, przez Zielone Wzgórza, Kopernika, Waszyngtona, aż do pętli przy Piastowskiej - to sugerowana trasa nowej linii BKM, której chcą mieszkańcy. Trwa zbieranie głosów poparcia. Sprawdź szczegóły.
Red.
Nowa linia autobusów BKM

Do naszej redakcji zwróciła się pani Gabriela, twórczyni petycji dotyczącej utworzenia nowego połączenia autobusowego łączącego Klepacze, Starosielce, Zielone Wzgórza z nowo wybudowaną stacją kolejową Białystok Zielone Wzgórza oraz ze szpitalami położonymi wzdłuż ulic Waszyngtona oraz Skłodowskiej-Curie.

- Od dwudziestu lat mieszkam w Klepaczach. Przez ten cały czas pojawiła się jedynie linia 107, która - chociaż ma obecnie rewelacyjną trasę - jeździ po prostu za rzadko, raz na godzinę. Nie jest też tak, że linia nie cieszy się zainteresowaniem - aby się o tym przekonać, wystarczy nią podróżować. Osiedle prężnie się rozwija, powstało wiele nowych zabudowań, w tym domów wielorodzinnych. Według danych z ostatniego spisu powszechnego w samych tylko Klepaczach mieszka ponad dwa tysiące osób - wyjaśniła nam pani Gabriela.

Dodaje, że podróżuje komunikacją miejską z wyboru.

- Jest to ekologiczny środek transportu, tańszy w eksploatacji niż utrzymanie auta i nigdy nie muszę martwić się o miejsce parkingowe w centrum. Autobusy, które obecnie do nas jeżdżą, czyli popularna 4 i 14, nie są wolne od niedoskonałości. Częstotliwość kursów to około 3 na godzinę. Czas, jaki potrzebuję na przemierzenie całej trasy czwórką, to godzina zegarowa. Uważam, że to stanowczo zbyt długa trasa i powinna być podzielona. Co więcej, autobusy są po prostu przepełnione i to nie tylko w godzinach szczytu. Aby dojechać do centrum, czy nawet na Zielone Wzgórza, trzeba pokonać most nad torami kolejowymi w Starosielcach. To stara, komunistyczna konstrukcja. Podjazd jest zamontowany na oko pod kątem 45 stopni. Wprowadzenie roweru jest już dostatecznym wyzwaniem, a co dopiero przeprawa na drugą stronę kobiety z wózkiem dziecięcym? Osoby z niepełnosprawnością ruchową są skazane na korzystanie z taksówek lub prywatnego transportu.

Proponowana trasa nowej linii BKM:

Klepacze/Pętla (233) – Klepacze/Remiza (234) – Klepacka/Graniczna (435) – Klepacka/Pętla (184) – Klepacka/Wenecka (184) – Hetmańska/Parking (205) – Zielone Wzgórza/Pętla(583) – Hetmańska/Piekarnia (579) – Hetmańska/PKP Energetyka (580) – Gen. Fieldorfa „Nila” (137) – Kopernika/Składowa (177) – Kopernika/Kanonierska (171) – Kopernika/Depowa (172) – Kopernika/Osiedle Bema (173) – Kaczorowskiego/Zwierzyniecka (530) – Waszyngtona/Wesoła (250) – Waszyngtona/Szpital Uniwersytecki (212) – Świętojańska/Akademicka (207) – Świętojańska/Galeria Alfa (208) – Branickiego/Świętojańska (062) – Piastowska/Pętla (104).

Nowa linia BKM. Dlaczego taka trasa?

Zapytaliśmy panią Gabrielę, dlaczego zdecydowała o takim przebiegu trasy.

- Niedługo planowany jest remont przejazdu na ulicy Popiełuszki w ramach modernizacji linii Rail Baltica. Spowoduje to znaczące utrudnienia w ruchu. Obecnie linie autobusowe krążą, ale żadna nie jedzie w kierunku ścisłego centrum miasta - odpowiedziała.

Autorka petycji jest przekonana, że zaproponowana przez nią trasa pozwoli na łatwiejsze dojazdy do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, Urzędu Miejskiego w Białymstoku, Straży Miejskiej, ale nie tylko.

- Beneficjentami linii będą osoby starsze, które mogłyby dojechać do jedynego w okolicy Klubu Aktywnego Seniora, który zlokalizowany jest na ulicy Klepackiej. Osobiście uważam to za bardzo ważną sprawę, aby nie wykluczać komunikacyjnie osób starszych. Co więcej, linia pozwoliłaby na skomunikowanie Klepacz i Starosielc z nowo wybudowanym przystankiem kolejowym Białystok - Zielone Wzgórza. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na rozładowanie ruchu pasażerskiego na dworcu głównym. Z linii korzystaliby również mieszkańcy Nowego Miasta - wystarczy jedynie przejść przez mały tunel.

Twórczyni petycji zwraca uwagę, że kolejnym ważnym elementem tej trasy jest umożliwienie dotarcia mieszkańcom do kompleksu szpitalnego zlokalizowanego wzdłuż ulic Waszyngtona oraz Skłodowskiej Curie. Nasze społeczeństwo się starzeje, utrudniony dojazd do lekarza czasami jest głównym powodem niezgłaszania się na wizyty - argumentuje.

Jeszcze kilka dni na podpisanie petycji

Podpisy pod petycją będą zbierane do połowy października. Po tym czasie zostanie ona wydrukowana i razem ze stosownym wnioskiem złożona w Białostockim Zarządzie Komunikacji Miejskiej.

- Skontaktowałam się dodatkowo z radnym miasta Białegostoku, panem Karolem Masztalerzem, który również poruszał kwestie związane z ruchem autobusowym na naszym osiedlu. Obiecał pomóc w sprawie. Liczę na pozytywne rozpatrzenie sprawy. Chciałabym w tym momencie podziękować każdej osobie, która złożyła swój podpis pod petycją. Wierzę, że w końcu nasz głos zostanie wysłuchany - mówi twórczyni petycji.

Okazuje się też, że taka inicjatywa była wcześniej przedstawiana Zarządowi Białostockiej Komunikacji Miejskiej potrzebna była konkretna liczba zainteresowanych osób. Na ten moment udało się zebrać podpisy 464 osób.

- Potencjał trasy jest po prostu niewykorzystywany. Nowo wybudowana pętla na ulicy Klepackiej, przystanki autobusowe za rondem WOŚP, na których w dalszym ciągu nie zatrzymuje się żaden autobus miejski od czasu oddania drogi do użytku... To tylko wierzchołek góry lodowej. Czasami zastanawiam się, czy powodem zaniedbania komunikacyjnego naszych dzielnic nie są niesprawiedliwe uprzedzenia względem osób zamieszkujących mieszkania komunalne - podsumowuje pani Gabriela.

Popierasz pomysł utworzenia nowej linii BKM? Podpisz petycję: tutaj.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl