Aktualności

Wróć

Będą estakady i wiadukty. Wylot na Warszawę do przebudowy

2013-05-16 00:00:00
Za 5 lat z Białegostoku w stronę Warszawy będziemy wyjeżdżać wygodną, bezkolizyjną drogą. Jest już znana koncepcja utworzenia węzła z wiaduktami, estakadami i tunelem na ulicy Kleeberga oraz alei Jana Pawła II.
Urząd Miejski w Białymstoku
Trójstronna współpraca

Białostocki magistrat szykuje się do przebudowy wylotówki na Warszawę.
- Chcemy tę inwestycję realizować w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - przekazał mediom prezydent Tadeusz Truskolaski.
To nowe podejście w naszym mieście do budowy dróg. W sumie 2,8 km asfaltu należy aż do 3 podmiotów: Gminy Białystok, Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i GDDKiA, ale dzięki ich współpracy jest szansa na powstanie wygodnego wyjazdu w stronę stolicy.

Inwestycję ma prowadzić miasto Białystok, ale środki na dokumentację zapewni marszałek.
Józef Sulima, szef Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich poinformował, że zarząd województwa w przyszłym tygodniu zagwarantuje pieniądze na ten cel. Środki będą pochodzić z puli pierwotnie przeznaczonej na lotnisko regionalne.

Sławomir Topczewski z GDDKiA nie ukrywa, że przebudowy leżącego w gestii Dyrekcji odcinka ósemki nie planowano. Są natomiast plany stworzenia bliższego (Choroszcz - Dobrzyniewo - Sochonie) i dalszego (połączenie ósemki przez Knyszyn w Korycinie) obejścia Białegostoku.

W oczekiwaniu na przyszłą perspektywę finansową UE

- Chcemy tę inwestycję realizować za pomocą środków unijnych - mówi Truskolaski i liczy na dofinansowanie sięgające 85%.

Projekt już został zgłoszony jako kluczowy do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
- Szanse na dofinansowanie mamy ogromne - twierdzi Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich. Mogą być to środki z Programu Rozwój Polski Wschodniej.

Koszt całej inwestycji szacowany jest na 85 mln zł.

Kilka obiektów inżynierskich

- Przewidujemy kilka obiektów inżynierskich - zdradza szczegóły projektu Ostrowski.
Pierwszy to estakada w rejonie skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Elewatorską. Kolejne to wiadukty nad torami. Największa estakada powstanie na połączeniu alei z ul. Kleeberga. Estakada z tunelem będzie też pod ósemką, nad połączeniem lewej i prawej strony miejscowości Porosły.

Sama droga zaprojektowana jest w standardzie dwóch pasów ruchu w obie strony. Od strony ul. Kleeberga będzie kończyła całą Trasę Generalską.

W 2015 r. miasto powinno uzyskać pozwolenie na budowę. Z pracami ruszyłoby w 2015 lub
2016 r. Nowy wyjazd w stronę stolicy byłby gotowy w 2017 r. (według optymistycznych prognoz), najpóźniej w 2018 r.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl