Noc na Łysej Górze to nie tylko mroczna tematyka, ale i tajemnicza historia... bo na partyturze widnieje data pięć lat późniejsza niż rok śmierci kompozytora. Musorgski nie dokończył dzieła, zostawiając wiele autorskich wersji - to jego przyjaciel Mikołaj Rimski-Korsakow złożył je w całość, tworząc tym samym jeden z najsłynniejszych utworów na świecie.
Jak Łysa Góra łączy ziemskie i nieziemskie, tak robi to koncert wiolonczelowy Piotra Mossa: Prières (Modlitwy). To jeden z ciekawszych polskich koncertów wiolonczelowych, którego premiery w 2005 roku dokonał właśnie znakomity Tomasz Strahl.
- Twórczość Piotra Mossa wymyka się klasyfikacji, może dlatego, że wyrasta z wielu źródeł - pisze Magdalena Gajl w programie koncertu. - Źródła te odkrywał Moss podczas studiów akademickich i prywatnych u Grażyny Bacewicz i Nadii Boulanger (kultywujących tradycyjne techniki kompozytorskie), Piotra Perkowskiego (polskiego postimpresjonisty), Krzysztofa Pendereckiego (mistrza w odkrywaniu quasi-elektronicznych barw za pośrednictwem tradycyjnych instrumentów, rzeźbiącego z dźwięków chmury brzmieniowe nie z tego świata). Te różnorodne kierunki rozwoju, którymi podążał polski kompozytor, złożyły się na wykształcenie indywidualnego języka Piotra Mossa, którym przemawia on także o sprawach ostatecznych, sugerowanych tytułami religijnymi.
Dodajmy, że kompozytor będzie gościem OiFP podczas piątkowego wykonania swojego utworu.
Drugą część koncertu zdominują bajkowo-legendarne inspiracje: suita orkiestrowa Moja matka gęś Maurice'a Ravela na bazie Bajek Babci Gąski Charles'a Perraulta i oparty na folklorze saksońskim o Dylu Sowizdrzale poemat symfoniczny Richarda Straussa.
Początek koncertu o godz. 19.00. Portal BiałystokOnline jest patronem medialnym wydarzenia.
Zobacz też:
U źródeł kultury - koncert symfoniczny w OiFP