Julliet EM Festival (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej) jest pierwszym w Polsce północno-wschodniej awangardowym festiwalem muzyki dawnej – od 13 lat wpisuje się w mapę elitarnych letnich imprez muzycznych w Białymstoku.
Nazwa Festiwalu nawiązuje do postaci donatorki Galerii im. Sleńdzińskich – ostatniej z rodu wileńskich artystów plastyków, jednej z prekursorek gry na kopiach klawesynów historycznych w Polsce, klawesynistki i pedagoga.
Julliet EM Festival, pozostając wierny stylistyce Wykonawstwa Historycznie Poinformowanego, poszukuje nowych form prezentacji muzyki dawnej. W 12. i 13. edycji Festiwalu były to stylizacje na dziennikarstwo radiowe (słuchowisko muzyczne, audycja, transmisja koncertu, dokument, wywiad z artystą), transmitowane na platformach podcastowych i kanale YouTube.
Myśl przewodnia tegorocznej edycji nawiązuje do koncepcji postrzegania alchemii jako złożonego fenomenu kulturowego, przekazującego mitologiczne toposy. W 14. edycji będzie można spojrzeć na arcydzieła muzyki dawnej przez pryzmat mitu wiedzy hermetycznej. Mistrzostwo muzyczne – podobnie jak w sztuce alchemicznej – to połączenie rzemiosła z filozoficzną refleksją, eksperymentu z poszukiwaniem ram metodologicznych. Artysta specjalizujący się w Wykonawstwie Historycznym – jak alchemik – posługuje się skomplikowanymi symbolami graficznymi, które są zarówno narzędziem mnemotechnicznym w procesie przygotowania dzieła muzycznego, jak i kodem do przekazania treści alegorycznych i uniwersalnych.
Dyrektorem artystycznym Julliet EM Festivalu i pomysłodawcą jego koncepcji jest Anna Urszula Kucharska – wybitna klawesynistka, doktor sztuki muzycznej, pedagog, lingwistka, autorka scenariuszy spektakli i eksperymentalnych audycji z muzyką dawną.
Festiwal rozpocznie się w niedzielę (24.07) koncertem Z bachowskiego Clavier Übung IV. Całe wydarzenie potrwa do 31 lipca.
Poznaj program Festiwalu.
Portal BiałystokOnline.pl objął wydarzenie patronatem medialnym.