Aktualności

Wróć

40 mln na remonty dróg. Miało być więcej, ale dostały niepełnosprawne dzieci

2014-03-27 00:00:00
Miało być 14 mln, potem 51 mln, ostatecznie skończyło się na 40 mln zł - tyle trafi z rządowej kasy na remonty lokalnych dróg na Podlasiu. Pieniądze, na które przez chwilę liczyły samorządy, otrzymają opiekunowie niepełnosprawnych dzieci.
Krzysztof Bagiński
Rząd znowelizował uchwałę dotyczącą Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, tzw. schetynówek. W wyniku zmian na dotacje w poszczególnych regionach zostanie przeznaczonych więcej pieniędzy budżetu państwa niż wcześniej zapisano. Dla województwa podlaskiego na 2014 r. dotacja została zwiększona z 14,3 mln zł do 39,9 mln zł (po prawie 20 mln zł na drogi powiatowe i gminne).

Posłowie zapowiadali wcześniej zwiększenie tej puli jeszcze bardziej. To dzięki środkom, które miały trafiać na drogi z części dochodów, jakie Lasy Państwowe pozyskiwały ze sprzedaży drewna. Dzięki temu Podlasie dostałoby w sumie 51 mln zł. Tak się nie stało, bo w międzyczasie rozpoczęły się protesty rodziców niepełnosprawnych dzieci. Opiekunowie chcieli m.in. zwiększenia wydatków państwa na zasiłki pielęgnacyjne. Z puli wstępnie obiecanej na drogi odjęto nieco na pomoc rodzicom.

Na 2014 r. samorządy województwa podlaskiego złożyły do wojewody 100 wniosków na dofinansowanie przebudowy, budowy lub remontu dróg. 32 dotyczyły tras powiatowych, a 68 gminnych, w sumie 237 km dróg lokalnych.

Przy przyznanej wcześniej dla Podlaskiego dotacji w kwocie 14 mln zł do dofinansowania zakwalifikowano tylko 12 wniosków na około 26 km dróg. Po zwiększeniu nakładów budżetu państwa do dofinansowania zakwalifikują się 32 wnioski (11 powiatowych i 21 gminnych) obejmujących przebudowę, budowę lub remont 96 km dróg. Biorąc pod uwagę przewidywane oszczędności, które zostaną uzyskane w wyniku przeprowadzonych procedur przetargowych, szacuje się, iż mogą być zrealizowane co najmniej 43 zadania obejmujące ponad 125 km dróg powiatowych i gminnych.

Komisja oceniająca wnioski samorządów bierze pod uwagę kilka kryteriów. Najważniejsze są bezpieczeństwo i spójność drogi z drogami publicznymi wyższej kategorii. Ważne jest również znaczenie komunikacyjne drogi dla rozwoju obszaru wiejskiego, poprawy dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych, instytucji publicznych. Wreszcie - znaczenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa, zarządzania kryzysowego, ochrony granicy państwowej.

Od 2009 r., gdy rozpoczęto program schetynówek, w naszym województwie przebudowano ponad 660 km dróg gminnych i powiatowych.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl