Biznes

Wróć

3 podlaskie firmy przygotują się do ekspansji na zagraniczne rynki

2016-08-22 17:16:16
Trzy firmy z województwa podlaskiego otrzymają fundusze na opracowanie strategii wejścia na zagraniczne rynki.
pixabay.com
3 podlaskie firmy: Hydroparts K. Chlabicz Sp. j. z Białegostoku, Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjno-Handlowe Monrol Sp. z o.o. z Moniek oraz Bendex Sp. z o.o. Sp. k. z Wasilkowa dostaną pieniądze z Programu Polska Wschodnia (POPW) na opracowanie strategii wejścia na zagraniczne rynki.

– Zdobywanie nowych rynków jest równie ważne dla firm jak inwestycje w innowacje. Program Polska Wschodnia oferuje przedsiębiorcom kompleksowe wsparcie w tym zakresie. Dzięki niemu efektywnie wprowadzą oni produkty na zagraniczne rynki, a przez to skutecznie rozwiną swoją działalność – mówi Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Firmy przeznaczą dotacje m.in. na analizę możliwości eksportowych, wybór rynków docelowych oraz opracowanie koncepcji wejścia na rynek zagraniczny. Pomogą im w tym specjaliści, których wybrały samodzielnie, jeszcze przed złożeniem wniosku.

Dotacje na diagnozę przedsiębiorstwa pod kątem umiędzynarodowienia działalności i stworzenie odpowiedniego modelu biznesowego to pierwszy etap internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw.

Prawidłowa realizacja projektu w pierwszym etapie otworzy firmom drogę do dalszego wsparcia – maksymalnie 500 tys. zł - na przygotowanie do wdrożenia przyjętego modelu. Konkurs zostanie ogłoszony w grudniu. Nabór wniosków odbędzie się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Na firmy czeka łącznie 200 mln zł.

– Kompleksowe wsparcie z POPW to ogromna szansa dla przedsiębiorstw z Polski Wschodniej. Skorzystanie z niej zaowocuje m.in. wzrostem przychodów, które dalej będą mogły być inwestowane, np. w nowe miejsca pracy, produkty, ulepszanie procesów produkcyjnych. Zyskają na tym nie tylko przedsiębiorcy, ale także mieszkańcy i gospodarka makroregionu – podkreśla Hamryszczak.

Nowa pula funduszy na realizację tego rodzaju przedsięwzięć dostępna będzie jeszcze w tym roku. Drugą edycję konkursu z budżetem 10 mln zł zaplanowano na październik-listopad. Firmy z Polski Wschodniej będą mogły zdobyć maksymalnie 50 tys. zł.
Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl