Aktualności

Wróć

29 nowych linii autobusowych w dziewięciu podlaskich gminach. Gdzie?

2024-10-01 15:34:43
Dobra wiadomość dla Podlasian! W dziewięciu gminach powstaną nowe linie komunikacyjne. Dzięki temu będzie można łatwiej dostać się do pracy czy wielu innych miejsc, gdzie do tej pory nie było to takie łatwe. Podajemy szczegóły!
Krzysztof Zdanuczyk / Podlaski Urząd Wojewódzki
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych bogatszy o kolejne ponad 870 tysięcy złotych

W poniedziałek (30.09) wojewoda podlaski Jacek Brzozowski ogłosił wyniki naboru uzupełniającego, w którym samorządy złożyły wnioski na 871 386 złotych dofinansowania z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Łącznie z naborem podstawowym to ponad 22,5 miliona złotych na ułatwienie mieszkańcom regionu dostępu do transportu publicznego.

Dzięki Funduszowi dziewięć podlaskich gmin uruchomi jeszcze w tym roku 29 linii autobusowych, a mieszkańcy – przede wszystkim z mniejszych miejscowości – zyskają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stwarza także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.

– Ogłosiliśmy nabór uzupełniający, ponieważ mieliśmy sygnały od samorządowców o potrzebie uruchomienia kolejnych, nowych połączeń autobusowych. Zgłosiło się dziewięć gmin, które złożyły wnioski na ponad 871 tysięcy złotych i zostały one pozytywnie rozpatrzone. Dzięki temu obejmiemy dofinansowaniem 1162 km linii komunikacyjnych w regionie – poinformował wojewoda.

Do których gmin trafi najwięcej środków?

Dofinansowanie do tzw. wozokilometra wynosi obecnie 3 złote. Wśród dziewięciu gmin w naborze uzupełniającym największą kwotę otrzymają: Gmina Zabłudów na 6 linii (ponad 267 tysięcy złotych), Gmina Dobrzyniewo Duże na 8 linii (ponad 222 tysiące złotych) oraz Gmina Wizna na 4 linie (ponad 187 tysięcy złotych).

– Jesteśmy gminą, która z Funduszu korzysta od 2019 roku. Na początku ubiegaliśmy się na dofinansowanie 9 linii, w tej chwili mamy podpisaną umowę na 12 linii – mówił burmistrz gminy Zabłudów Adam Tomanek i dodał: – W tym momencie będzie możliwość dokonania zmian w 6 liniach i będziemy się starali optymalizować sieć połączeń. Jesteśmy wyjątkową gminą, o powierzchni 340 km kw., gęstość zaludnienia wynosi 28 osób na km kw. Problem z dostępnością komunikacyjną jest duży w gminach dużych o relatywnie małej gęstości zaludnienia, a każdy z mieszkańców chciałby mieć możliwości komunikacyjne. To przede wszystkim osoby starsze i młodzież. Młodzież z czasem wybiera się do szkół średnich, a te są w mieście wojewódzkim, w Białymstoku.

Wójt gminy Brańsk Tomasz Stygański mówił z kolei o udanej współpracy gmin:
– Utworzyliśmy nowe połączenie z Bielska Podlaskiego do Ciechanowca przez Brańsk. Dziękuję wojewodzie i wszystkim samorządowcom, dzięki którym udało się tę linię utworzyć, a powstała na wniosek mieszkańców. Podpisaliśmy porozumienie międzygminne, to bardzo dobra inicjatywa, skierowana zwłaszcza do dzieci dojeżdżających do szkół. Jak widać, dobra współpraca między samorządem jest możliwa dzięki wsparciu wojewody – mówił.

– Zachęcam wszystkich samorządowców, by przy kolejnych naborach składali wnioski, rozmawiali z lokalną społecznością i reagowali na potrzeby tak, jak my to zrobiliśmy na terenie naszych samorządów – mówił Tomasz Stygański.

Ponad 22,5 miliona złotych na transport publiczny

To drugi nabór w ramach FRPA w 2024 roku. W pierwszym – podstawowym – 48 samorządów otrzymało 21,7 miliona złotych.

– Cieszę się, że podlaskie samorządy są wciąż zainteresowane dofinansowywaniem transportu publicznego, by wymazywać białe plamy komunikacyjne w naszym regionie. To przejaw troski o niezmotoryzowanych mieszkańców i mam nadzieję, że te jednostki, które do tej pory nie skorzystały z Funduszu, zdecydują się na to w kolejnych edycjach – podsumował wojewoda podlaski.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych to rządowy program, którego celem jest przywracanie lokalnych połączeń poprzez ich dofinansowanie, realizowany od 2019 roku. Dotyczy linii komunikacyjnych, które nie funkcjonowały od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy (z 2019 roku) i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl