Kultura i Rozrywka

Wróć

200. spektakl Upiór w operze. Będzie też spotkanie z artystami

2019-11-20 11:38:06
W czwartek (21.11) po raz 200. w Operze i Filharmonii Podlaskiej zostanie zagrany musical Upiór w operze.
Michał Heller/OiFP-ECS
Najdłużej grany na Broadwayu

Upiór w operze to musical wszech czasów, jest najdłużej granym i najbardziej dochodowym spektaklem w historii Broadwayu. Ponadczasowa historia miłości Upiora do ślicznej sopranistki Christine i niebywale emocjonalna muzyka Webbera od lat zachwyca i wzrusza publiczność na całym świecie. Przedstawienie zostało przeniesione na deski Opery i Filharmonii Podlaskiej z Teatru Muzycznego Roma jako produkcja non-replica. Polską wersję musicalu wyróżnia unowocześniona, filmowa płynność realizacji, jak również doskonałe odtworzenie realiów historycznego miejsca akcji - legendarnej Opery Paryskiej. Także polska interpretacja wykracza daleko poza historię miłosnego trójkąta. Jest to sztuka z niezwykle aktualnym przesłaniem dotyczącym problemu konfrontacji z innym, naszej tolerancji i podświadomych lęków. Tytułowy bohater, odrzucony przez społeczeństwo na skutek swych fizycznych ułomności, symbolizuje wszystkich wykluczonych. I właśnie w tym tkwi sukces opowieści o Upiorze - porywa, wzrusza i prowokuje do myślenia.

Akcja musicalu została umiejscowiona w latach siedemdziesiątych XIX-ego wieku. Fabuła koncentruje się na losach młodej śpiewaczki Christine Daaé, która staje się obsesją tajemniczego, zdeformowanego geniusza muzycznego - Upiora. Tytułowy bohater z powodów swoich defektów fizycznych ukrywa się przed ludźmi w piwnicach Opery Paryskiej, na twarzy nosi maskę, a pod nią chowa swoją szpetotę, cierpienie i lęk przed światem. Miłość do pięknej solistki ujawnia jego mroczną i przerażającą naturę.

Upiór w Operze Podlaskiej

Scenografia spektaklu, inspirowana niecodziennymi wnętrzami paryskiego teatru, została dostosowana do nowoczesnej sceny Opery i Filharmonii Podlaskiej. Obrazy rozgrywające się w podziemnym labiryncie z jeziorem powstały dzięki połączeniu techniki scenicznej z filmową animacją. Kluczowym elementem fabuły musicalu jest ważący 250 kg żyrandol wieńczący kopułę widowni, który w kulminacyjnym momencie spektaklu spada na głowy publiczności z prędkością 2 metrów na sekundę.

Także kręte, marmurowe schody, pojawiające się w scenie maskarady, są wykonane w skali 1:1 jako replika z Opery Paryskiej. Wszystkie dekoracje, podobnie jak kostiumy, przyjechały z Teatru Muzycznego Roma, do ich produkcji wykorzystano 150 kilogramów pasmanterii, użyto łącznie 8 kilometrów frędzli, a kostiumy uszyto z 1300 metrów kwadratowych materiału. Przedstawienie wymaga 21 zmian scenograficznych, a w jednym spektaklu bierze udział 130 osób – solistów, chórzystów, muzyków oraz obsługi technicznej widowiska. W białostockiej realizacji wykorzystano także po raz pierwszy w historii prawdziwe organy, które są własnością instytucji.

Święto dla fanów

Jubileuszowy, 200. spektakl rozpocznie się o godz. 19.00 na dużej scenie. To nie wszystkie niespodzianki dla fanów produkcji. W sobotę (23.11) o godz. 12.00 w sali kameralnej OiFP odbędzie się spotkanie z artystami musicalu i Upiorem we własnej osobie – Damianem Aleksandrem. Będzie to doskonała okazja do rozmów, wspomnień i uchylenia rąbka upiorowych tajemnic.

Podczas spotkania wystąpią również młodzi artyści, a po zakończeniu można obejrzeć scenografię musicalu na dużej scenie. Pozostałe atrakcje niech zostaną słodką tajemnicą.

Bezpłatne wejściówki na spotkanie oraz zwiedzanie scenografii będą dostępne od 21 listopada od godz. 9.00 w kasie Opery przy ul. Odeskiej 1. Ilość miejsc ograniczona. Jedna osoba może odebrać maksymalnie dwie wejściówki.

Repertuar Opery i Filharmonii Podlaskiej
Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl