Ludwik Zamenhof zmarł 14 kwietnia 1917 r. Uważał, że do nieporozumień między ludźmi dochodzi przez barierę językową, wymyślił więc język wspólny dla wszystkich. Marzył o uniwersalnym języku, który sprawi, że wszyscy ludzie będą braćmi. Twórca esperanta, który biegle władał językami polskim, rosyjskim, niemieckim, francuskim, angielskim, łaciną i greką, urodził się w Białymstoku 15 grudnia 1859 r. W tym czasie miasto było tyglem kulturowym zamieszkałym przez cztery grupy narodowościowe: Polaków, Rosjan, Niemców i Żydów.
Duch idealisty Zamenhofa, wierzącego w możliwość porozumienia ponad podziałami kulturowymi i granicami, unosić się będzie podczas koncertu Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na koncert Esperanto - język nadziei w Operze nad każdym wykonywanym dziełem.
Fanfara dla Europy po raz pierwszy w Polsce
W pierwszej części koncertu melomani usłyszą Fanfarę dla Europy Andrzeja Panufnika, kompozytora przez wiele lat w Polsce pomijanego po jego ucieczce do Wielkiej Brytanii w 1954 r. W 1972 r. Panufnik skomponował zaledwie jednominutową Fanfarę dla Europy przeznaczoną dla młodych wykonawców. Utwór napisany z okazji powołania do życia Europejskiej Wspólnoty Ekonomicznej (European Economic Community) opiera się na dźwiękach EEC - od inicjałów organizacji. Został zamówiony przez władze miasta Richmond i wykonany w marcu 1973 r. w Londynie. Kompozytor nie włączył go do katalogu swoich dzieł, myśląc o nim prawdopodobnie jak o okazjonalnym drobiazgu, który zresztą do dziś pozostawał dostępny jedynie w rękopisie. W Wielki Czwartek w Białymstoku utwór zabrzmi po raz pierwszy w Polsce.
Esperanto, czyli wspólny język wszystkich ludzi
Muzyka klasyczna śpiewana w języku esperanto narodziła się wraz z prawykonaniem I Symfonii Esperanto Davida Gainesa w 2002 r. Styl tego dzieła zdaje się być odzwierciedleniem wspólnego języka wszystkich ludzi, jego instrumentacja - obejmująca zarówno instrumenty typowe dla europejskiej orkiestry symfonicznej, jak i te z kręgu tradycji azjatyckiej, południowoamerykańskiej czy afrykańskiej - skłania się ku globalnemu uniwersalizmowi, a melodyka pulsuje różnorodnością kultur. Partię solową wykona Joanna Dobrakowska (mezzosopran), którą białostoccy melomani pamiętają jako Carmen.
Zabrzmi też utwór Ludwiga van Beethovena
W drugiej części koncertu zabrzmi Fantazja c-moll Ludwiga van Beethovena, która ze względu na wprowadzenie chóru postrzegana jest jako zapowiedź finału IX Symfonii. Dzieło jest wyjątkowym połączeniem koncertu fortepianowego i kantaty, cyklem 11 wariacji, w którym kolejno nowe instrumenty podejmują temat. Beethoven wprowadził tu pomysł, którym być może inspirował się Ravel, pisząc słynne Bolero: stopniowo włączał do gry kolejne instrumenty na zasadzie orkiestrowego crescendo, aż do uzyskania tutti.
Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpią pod batutą Pawła Kotli, na fortepianie zagra Paweł Kowalski, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków, posiadający w swoim repertuarze kilkadziesiąt utworów na fortepian i orkiestrę - od W.A. Mozarta po H.M. Góreckiego. Partie solowe wykonają: Anna Wolfinger (sopran), Hanna Różankiewicz (sopran), Karolina Kuklińska (alt), Przemysław Borys (tenor), (Łukasz Załęski (tenor), Taras Kuzmych (bas). Chór przygotowała Violetta Bielecka.
Wspomnienie o Ludwiku Zamenhofie wygłosi Przemysław Wierzbowski, prezes Białostockiego Towarzystwa Esperantystów.
Koncert rozpocznie się o godz. 19.00 w sali przy ul. Podleśnej 2. Portal BiałystokOnline patronuje imprezie.
Wygraj zaproszenie:
Konkurs
Szczegóły:
Koncert symfoniczny z okazji rocznicy śmierci L. Zamenhofa Esperanto - język nadziei