100 obwodnic. Już wiadomo, ile mogą kosztować 2 podlaskie inwestycje
Drogowcy przygotowują się do ogłoszonego rok temu rządowego programu budowy 100 obwodnic. Z setki 5 powstanie w województwie podlaskim. Dla 3 z nich w ostatnich tygodniach rozstrzygnięto lub otwarto oferty w przetargach.
GDDKiA w Białymstoku
W ramach programu 100 obwodnic w województwie podlaskim powstaną 4 obejścia w ramach drogi krajowej nr 8: Augustowa, Białobrzegów, Suchowoli i Sztabina. Piąta to obwodnica Zambrowa. Ich podstawowe zadanie to oczywiście wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tych miejscowości, a co za tym idzie odciążenie lokalnego układu komunikacyjnego i poprawa bezpieczeństwa.
4-kilometrowa przy Sztabinie
Jeszcze w lutym białostocki oddział GDDKiA otworzył oferty na projekt i budowę obwodnicy Sztabina. Najniższą złożył Budimex - 134,82 mln zł, najwyższej zapłaty oczekuje Strabag - 194,72 mln zł.
Ponad 4-kilometrowa obwodnica Sztabina ominie miejscowość od wschodu. Będzie miała po jednym pasie ruchu w obu kierunkach, zostanie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Jak podaje GDDKiA, obwodnica rozpocznie się trójwlotowym rondem, ok. 350 m przed rzeką Biebrzą, zakończy włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości Nowej Cegielni. W ramach inwestycji powstanie estakada nad doliną Biebrzy, 3 skrzyżowania, w tym 2 ronda, wiadukt oraz przejścia dla zwierząt.
15-kilometrowa przy Suchowoli
Na podobnym etapie są przygotowania do budowy obwodnicy Suchowola. Otwarto oferty w przetargu na jej projekt i budowę. Z 4 ofert najniższą złożył Budimex - 249,14 mln zł, a najdroższą - 365,43 mln zł polsko-litewskie konsorcjum BK-TRAS Roboty Drogowe Borsukiewicz, PEUiM, Ekodrom, Grupa Drogowa Podlasie oraz AB Kauno Tiltai z Kowna.
Obwodnica Suchowoli będzie miała ponad 15 km. Wyprowadzi tranzyt od strony wschodniej omijając też kilka sąsiednich miejscowości: Zagórze, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne czy Krzywą.
Według informacji GDDKiA obwodnica rozpocznie się około 12 km na południe od Suchowoli rondem pomiędzy miejscowościami Kumiała i Zagórze, a zakończy 2 km na północ włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości miejscowości Głęboczyzna. Inwestycja obejmie budowę 5 skrzyżowań (w tym 4 rond), ponad 180-metrową estakadę, 5 mostów w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz 2 w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie też 9 wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Teraz oferty na projekty i budowy obwodnic Sztabina i Suchowoli są sprawdzane, także pod kątem rażąco niskiej ceny. Po wyborze wykonawcy, będzie czas na opracowanie projektu. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025.
Drugie obejście Zambrowa
Dużo mniej zaawansowane są prace przy obejściu Zambrowa. Będzie to już druga obwodnica tego miasta (tę w ciągu ósemki oddano do użytku w 2012 r.). Nowo projektowana wyprowadzi ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec i Bielska Podlaskiego (DK63 i 66).
W tym tygodniu podpisano umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej obwodnicy Zambrowa. Na tym etapie zostanie wybrany najkorzystniejszy przebieg drogi. Tak przygotowana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Zambrowa w systemie projektuj i buduj.
Jedyną ofertę na 3,64 mln zł złożyła firma Schuessler Plan Inżynierzy, ta sama, która przygotowywała Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe odcinka drogi S16 Ełk – Knyszyn.
Według wstępnych prognoz realizacja południowej obwodnicy Zambrowa nastąpi dopiero w latach 2026-2028.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl