Koncerty

Wróć
Uwaga: impreza już się odbyła.

Halfway Festival 2019

2019-06-30
Termin: 2019-06-28 - 2019-06-30
Zapraszamy na HALFWAY FESTIVAL 2019.

Dźwięki pochodzą z wnętrza. Zawsze prawdziwe, nasycone emocjami artystów i uzależniającą głębią. Jak co roku wspólnie będziemy słuchać opowieści z różnych stron świata zamkniętych w muzyce. Tak po prostu, zwyczajnie i naturalnie. Będziemy blisko muzyki, blisko ludzi i blisko różnych emocji. I jak zawsze liczymy, że będziemy przeżywać je wspólnie i pozostaną w nas na długo.
Halfway Festival to wydarzenie coraz bardziej widoczne na festiwalowej mapie Polski i Europy, jako najbardziej kameralny festiwal muzyki alternatywnej. W amfiteatrze Opery i Filharmonii Podlaskiej tworzy się wyjątkowa atmosfera, a granice pomiędzy artystami a publicznością wręcz zanikają.
Halfway Festival już od 8 lat gości w Białymstoku przedstawicieli różnych gatunków i wrażliwości: od indie, przez elektronikę, aż po folk. Choć przybywają z różnych stron świata łączy ich jedno – głębia przekazu w dźwiękach jak i słowach.
Niezwykłość Halfway Festivalu tkwi również w jego kameralności i ograniczonej liczbie dostępnych biletów. Festiwal odbywa się w amfiteatrze Opery i Filharmonii Podlaskiej, który mieści 550 osób. To nie są przypadkowe osoby. To osoby, które wchodzą w relację z artystami, zarówno podczas koncertów, jak i w trakcie kuluarowych rozmów w otoczeniu niezwykłej architektury i magicznej natury.
Halfway Festival konsekwentnie podąża tą samą ścieżką wytyczoną w połowie drogi. Nie przepychając się, nie spiesząc na złamanie karku, z nikim się nie ścigając, idąc własnym rytmem. Najważniejsza jest muzyka, dlatego festiwal odrzuca wszelkie bariery – łączy w muzycznych emocjach, daje radość, pobudza wzruszenie.

LINE UP:

28 czerwca (piątek)

20:00 - Otwarcie bram
Wędrowiec
Gyða
These New Puritans
Afterparty: Zmiana Klimatu

29 czerwca (sobota)
16:00 - Otwarcie bram
Oxford Drama
Kotori
KÁRYYN
My Brightest Diamond
Julia Holter
Afterparty: Zmiana Klimatu

30 czerwca (niedziela)
16.00 - Otwarcie bram
Palina
Tęskno
Alice Phoebe Lou
Foxing
Strand of Oaks
Afterparty: Zmiana Klimatu

ARTYŚCI HALFWAY FESTIVAL 2019

MY BRIGHTEST DIAMOND
Cztery lata – tyle musieliśmy czekać na nową, piątą w dyskografii, płytę My Brightest Diamond. W listopadzie 2018 roku ukazał się krążek „A Million and One”, a w czerwcu Shara Nova (dawniej Worden) ponownie zaprezentuje się na deskach amfiteatru. Tamten koncert, z czerwca 2014 roku, oszołomił nas i zaczarował. Liczymy, że w 2019 roku także będziemy wstrząśnięci.
Shara Nova to klasycznie wykształcona wokalistka o niebanalnym głosie. Artystka nietuzinkowa, chodząca własnymi ścieżkami, często pod prąd. Jak sama o sobie mówi, czuje się muzyczną outsiderką. Z pewnością jednak na scenie udowadnia coś zupełnie odwrotnego. Jej koncerty potrafią zachwycić niebanalnymi emocjami, proste kompozycje zyskują wiele na żywo. W swojej muzyce Shara miesza wiele gatunków, czerpie z różnych źródeł, bawi się też swoim głosem i rzadko spotykaną wśród mainstreamowych artystów skalą.
W swojej karierze współpracowała m.in. z The Decemberists (Królowa na płycie „Hazards of Love”), Sufjanem Stevensem („The Age of Adz”), Davidem Byrne’em i Laurie Andersonem.
Shara dorastała w rodzinie ewangelickiej – jej ojciec prowadził chór kościelny, a matka grała na organach. Swój muzyczny talent odziedziczyła więc po rodzicach i szlifowała go podczas studiów. Na nasze szczęście nie została divą operową. Zaraz po studiach przeniosła się do Nowego Jorku i założyła tam swój muzyczny projekt, który nazwała My Brightest Diamond.
Jej najnowszy album „A Million and One” to zapis transformacji, jaką przeszła w ostatnim czasie. W 2014 roku po wielu latach małżeństwa rozstała się z mężem. Rozwiodła się, zmieniła nazwisko na Nova (co samo w sobie jest znaczące). Kilka lat wcześniej wróciła też do miasta dzieciństwa Detroit. Echa tych zmian usłyszymy na płycie. I z pewnością na koncercie w Białymstoku podczas Halfway Festival 2019.

FOXING
Foxing to czwórka chłopaków o nieco szalonej, by nie powiedzieć pokręconej, wyobraźni (o czym świadczą ich teledyski) i sporym muzycznym talencie (o czym świadczą ich koncerty).
Grupa powstała w 2011 roku na gruzach innego muzycznego projektu o post-rockowym charakterze. Ale w nowej odsłonie panowie postanowili grać inną muzykę. Zadebiutowali na początku 2012 roku epką przewrotnie zatytułowaną „Old Songs”. A rok później wydali swoją pierwszą płytę „The Albatross” i się zaczęło...
W kolejnych latach stopniowo budowali swoją pozycję na scenie indie i emo rocka i to pomimo różnych zmian w składzie. W 2018 roku ukazał się ich trzeci i chyba zdecydowanie najlepszy krążek „Nearer to God”, który spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem krytyki i fanów. Grupa słynie z żywiołowych koncertów, świetnego kontaktu z publicznością i emocji, które rozsadzają nawet najbardziej stateczne sceny. Liczymy więc, że podczas czerwcowego koncertu zespołu w ramach Halfway Festival dojdzie do wielu muzycznych interakcji pomiędzy naszą publicznością a zespołem.

JULIA HOLTER

Amerykańska piosenkarka artpopowa, multiinstrumentalistka i kompozytorka, łączy awangardowe kompozycje z barokową formą i tekstami, będącymi trafnym komentarzem do destabilizującej rzeczywistości. Jej ostatnia płyta – „Aviary” to kosmos kompletny! 90 minut niezwykłych dźwięków, których źródłem była lejąca się w czasie improwizacja. To trzeba usłyszeć NA ŻYWO!
Julia Holter – królowa równoległych światów muzycznych, pełnych nieoczywistych dźwięków i głębokiej poetyki, przybędzie na Halfway Festival 2019!

GYDA
Trzeba mieć jednak sporo odwagi, wiarę we własne siły i pomysł na siebie, by opuścić zespół, który przez długi czas był jedną z eksportowych wizytówek rodzinnego kraju. Ale Gyða Valtýsdóttir tak właśnie zrobiła. Opuściła zespół múm, choć ten podbijał serca fanów w wielu krajach, w tym także polskich. Gyða postanowiła jednak podążać własną ścieżką.
Odeszła, by kontynuować studia jako wiolonczelistka. Ukończyła Musik Akademie w Bazylei uzyskując tytuł magistra jako muzyk klasyczny i improwizacyjny. Po ukończeniu studiów podróżowała i współpracowała z wieloma znakomitymi muzykami. Lista jej muzycznych kooperacji jest imponująca. To m.in. The Kronos Quartet, Josephine Foster, Damien Rice, Colin Stetson, Jónsi Ólöf Arnalds, Ben Frost, Aaron & Bryce Dessner (z The National).
W 2017 roku artystka wydała album „Epicycle”, który zawierał jej interpretacje utworów m.in. Schuberta, Schumanna, Harry’ego Partcha czy George’a Crumba. Album zyskał uznanie krytyki, otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia, a także znalazł się na szczytach rocznych podsumowań w Islandii.
Rok później artystka w ciągu trwającej 10 dni sesji, która miała miejsce w Nowym Jorku, nagrała kolejny album, który zawierał 9 unikalnych, autorskich kompozycji islandzkiej wiolonczelistki. „Evolution” to album bardzo delikatny i zmysłowy, momentami także mocny i wyrazisty. Dominują partie smyczkowe, nie zabrakło jednak także elektroniki. Gyða nie tylko gra, ale i śpiewa. I to jak. Towarzyszą jej Shahzad Ismaily, Albert Finnbogason, Aaron Roche, Julian Sartorius i Úlfur Hansson.

STRAND OF OAKS
Strand of Oaks to projekt mieszkającego w Filadelfii Timothy’ego Showaltera. Jak na klasycznego singer-songwritera przystało, Timothy sam pisze teksty, muzykę i dobiera muzyków do swoich projektów. Jego muzyka osadzona jest w tradycji folka i folk-rocka i momentami psychodelii.
Timothy wygląda na twardego faceta. Długie włosy, broda, tatuaże na ramionach, którymi lubi się chwalić. Można go pomylić z członkiem motocyklowego gangu. W młodości marzył jednak o karierze sportowej. Niewiele brakowało, żeby został koszykarzem. Przeszkodziła mu w tym choroba – zapalenie stawów. Timothy nie miał łatwego życia. Zdradziła go żona, o czym napisał cały album, spłonął mu dom. Pomieszkiwał jak bezdomny na ławce w parku, ze swoją gitarą. A nawet pracował w ortodoksyjnej szkole żydowskiej. Na szczęście po definitywnym rozstaniu ze sportem Timothy poświęcił się muzyce. I być może muzyka go uratowała.
Zadebiutował w 2009 roku albumem „Leave Ruin”, choć swoje pierwsze kroki na muzycznej scenie stawiał już w 2003 roku. Czekał jednak na swój czas długo. Po debiucie poszedł jednak za ciosem – dużo koncertował, nagrywał kolejne płyty. Ale dopiero jego czwarty krążek zatytułowany „Heal” (2014 r.) zyskał uznanie w oczach krytyków i publiczności.
W tym roku ukazała się kolejna płyta brodatego singer-songwritera – „Eraserland”. Nieco łagodniejsza i mniej psychodeliczna, a Timothy wraz z kolegami, którzy go muzycznie wspierają, ruszył w kolejną trasę. Bo koncerty są jego żywiołem. Lubi spotkania z fanami, rozmowy z nimi, lubi poznawać ludzi, jest bardzo towarzyski. Mamy nadzieję, że Białymstoku znajdzie kolejnych oddanych fanów.

TĘSKNO
Tęskno Ci do szczerych dźwięków? Zespół tęskno daje nadzieję na muzyczną głębię, w której odnajdujemy doskonałe teksty i niezwykłe aranże. To tu miesza się szaleństwo z melancholią – wszystko podane w niezwykle pieprznym, acz czułym sosie. Już 30 czerwca 2019 na Halfway Festival 2019!
Tęskno to projekt wokalistki Joanny Longić i pianistki Hani Rani. Składa się na niego zbiór piosenek z autorskimi tekstami w języku polskim i muzyką, która stara się wymknąć podziałowi na znane gatunki i style, łącząc brzmienia akustyczne (pianino, kwintet smyczkowy) z nowoczesnymi. Premiera projektu miała miejsce w maju 2017 roku.

OXFORD DRAMA
Oxford Drama to wrocławski duet, który tworzą Gosia Dryjańska i Marcin Mrówka. Ich debiutancki album „In Awe” został uznany jednym z najciekawszych debiutów 2015 roku na polskiej scenie. Zespół powraca z nowym albumem „Songs”, wydanym 21 września nakładem ART2 Music.
O „Songs” piszą między innymi:
Agnieszka Szydłowska, PR Trójka: „10 piosenek, 10 precyzyjnych konstrukcji, w których melancholia cudownie równoważy się energią młodości. Bezpretensjonalnie i bez komplikacji – brawo!”.

Bartek Chaciński, Polifonia: „Ich długie, miękkie, śpiewne frazy wyraźnie odstają od konkurencji – w większości bardziej nerwowej i myślącej o melodiach w bardziej zrytmizowany sposób. Małgorzata Dryjańska rozwija się tu wokalnie, a nowa muzyka brzmi bardziej organicznie, przynosi więcej partii gitar […]”.
Paweł Klimczak, Activist: „Na „Songs” duet rozwinął skrzydła, stając się pełnoprawnym indie zespołem. Aranżacje są dużo bogatsze i bardziej dynamiczne, a kompozycje i produkcja odsyłają do klasyków popu – zarówno tych starszych („Seasons” czy „Party Song”), jak i nowszych („110”, „Be Kind”)”.

THESE NEW PURITANS
Postpunkowi bliźniacy z zamiłowaniem do neoklasycystycznych form najeżdżają na Polskę! Po wizycie These New Puritans w białostockim amfiteatrze rzeczywistość już nigdy nie wróci do stanu pierwotnego.
Jack i George Barnett to jedyni w swoim rodzaju eksperymentatorzy. Ich ostatni album „Inside The Rose” wyczarowuje zupełnie nowy, złowrogi świat, przez który muzycy prowadzą nas, kierując odważnym statkiem na nieobliczalnych falach oceanu.

KÁRYYN
Wszechświat otworzy się nad Białymstokiem! KÁRYYN – syryjsko-amerykańska artystka zaangażowana, która tworzy niezwykłą muzykę z pogranicza kosmosu i starożytności.
W jej twórczości spotyka się niemożliwe: skomplikowana i nieprzewidywalna maszyneria życia z olśniewającą prostotą. Ten eksperymentalny pop jest jak podróż przez wstrząsającą historię rodzinną artystki, myślenie metafizyczne, fizykę kwantową i jazz w jednym! Bo wszystko w niej jest ciekawe i inspirujące.

PALINA
Wschód kryje tajemnice. To tam mieszka magia, której korzenie sięgają natury świata. W tym roku w białostockim amfiteatrze wystąpi artystka delikatna, której muzyka kołysze źdźbła traw, a słowa niczym ostre sztylety kłują duszę w poszukiwaniu prawdy.
Przedstawiamy białoruską czarodziejkę – oto PALINA – Республика Полина. Artystka ukończyła Białoruską Państwową Akademię Sztuki. Palina występowała w wielu muzycznych projektach. W 2019 roku nagrała razem z Intelligency utwór „Woda”, współtworzyła muzyczne show „We will be not understood in Moscow” i wydała swój drugi album „Smutne piosenki”.

ALICE PHOEBE LOU
Południowoafrykańska księżniczka berlińska przybywa na Halfway Festival 2019 w orszaku elektroniczno-alternatywnym. Poznajcie (jeśli nie znacie!) czarującą Alicję w Krainie Nieczarów – Alice Phoebe Lou.
„Urodziłam się w roku 1993, rok po zakończeniu apartheidu w RPA. Moi rodzice walczyli o tę wolność, więc doceniam to, że pochodzę z rodziny wolnej od uprzedzeń i świadomej sytuacji na świecie. To wszystko głęboko się we mnie zakorzeniło. Dorastałam za czasów muzyki artystów, którzy także walczyli o równouprawnienie ras społecznych. Rodriguez czy Miriam Makeba to wokaliści, którzy za pomocą sztuki sprzeciwiali się dyskryminacji na tle rasowym. To jest coś, o czym świat muzyki popowej nie wie nic” – mówi Alicja.

KOTORI
Czy świat zrodził się z chaosu? Jedno wiemy na pewno: z chaosu elektronicznych dźwięków i basów zrodziła się Kotori, znana także jako Umiko. Jej nieprzewidywalny występ zobaczymy, usłyszymy i poczujemy już 29.06.2019. Kotori, Umiko, Litwa i Polska — spotkanie w połowie drogi na Halfway Festival 2019.

WĘDROWIEC
Występ oficjalnie rozpocznie tegoroczny Halfway Festival, wytyczając drogę ku głębi koncertowej atmosfery. Bliżej ludzi, bliżej muzyki, bliżej siebie. Na scenie nie zabraknie Gabriela Tomczuka — białostoczanina, który od samego początku zasila widownię Halfway Festival 2019 i wspiera nasze muzyczne decyzje.

DYSKUSJE BLISKO MUZYKI I SŁÓW

PIĄTEK 28.06
- 18.00 - Dyskusja „Psychozy” – partner: Krakowskie Biuro Festiwalowe (Sala Kameralna Opery)
O psychozach, szaleństwie i tym, czego zrozumieć nie potrafimy, choć próbujemy w literaturze, życiu i muzyce porozmawiają Łukasz Orbitowski, Olga Hund i Anna Mazurek. Prowadzenie: Bartosz Sadulski.
- 19.30 - Joga na dachu Opery – prowadzenie: Anna Chomczyk, nauczycielka ashtanga jogi w Shanti Yoga Studio. Od wielu lat regularnie podróżuje do Indii, gdzie poznaje jogę u źródła. Na Halfwayu pomoże się wyciszyć i złapać oddech. Ale nie oczekujcie niczego „slow”, bo to niezgodne z jej temperamentem.
- 19.30 - Wystawa Ady Konopki „Sytuacje” | Oprowadzanie kuratorskie (Sala Wystawowa Opery)

SOBOTA 29.06
- 10.00 - Literackie espresso | Subiektywne wybory kobiet (Galeria Arsenał, ul. Mickiewicza 2)
„Literackie espresso” z udziałem Aliny Wawrzeniuk, Katarzyny Sawickiej-Mierzyńskiej i Urszuli Komsty.
- 11.00 - Oprowadzanie kuratorskie po wystawie w Arsenale (Galeria Arsenał, ul. Mickiewicza 2)
Oprowadzanie autorsko-kuratorskie po wystawach:
Dominika Olszowy – „Happy End”, kurator: Tomek Pawłowski
Pravdoliub Ivanov – „Innym żyje się jakoś łatwiej”, kuratorka: Monika Szewczyk
Wstęp na wystawy przez weekend festiwalowy dla posiadaczy opasek – bezpłatny
- 12.30 - Warsztat tłumaczeniowy (Sala Wystawowa Opery)
Słownik polsko-angielski i angielsko-polski – warsztaty tłumaczeniowe skierowane do tłumaczy-amatorów (którzy będą tłumaczyć na język polski) oraz artystów-amatorów (którzy będą pisać teksty po angielsku). Prowadzenie: Maja Chmurkowska i Krzysztof Puławski.
- 14.30 - Dyskusja „Historia fandomowe” – partner: Krakowskie Biuro Festiwalowe (Sala Kameralna Opery)
Historie fandomowe, czyli rozmowy o alterkulturze, trzecim obiegu, o ludziach, którym się chciało i chce nadal, o środowisku dynamicznym i twórczym, niesłusznie niedocenianym, o kosmicznych pojazdach, wielościennych kostkach i odzywkach elfów porozmawiają ciekawi goście, m.in. Tomasz Pindel.

NIEDZIELA 30.06
- 12.00 - Muzyczna prasówka (Gram Off On)
- 13.00 - Joga na dachu Opery – prowadzenie Anna Chomczyk
- 13.00 - „Zapiski” – warsztat plastyczno-dyskusyjny Ady Konopki – tarasy Opery
- 14.00 - Dyskusja „Tłumaczymy się z piosenek” (Sala Kameralna Opery)
Po co tłumaczymy piosenki na polski? Jakie piosenki warto tłumaczyć? Dlaczego i po co polscy twórcy piszą po angielsku? Jakie problemy się z tym wiążą? O znaczeniu języka w muzyce porozmawiamy z artystami, tłumaczami, dziennikarzami muzycznymi i znawcami.
Rozmawiać będą: Maja Chmurkowska (autorka, Zerova, Plac Zabaw), Jolanta Kozak (tłumaczka), Jerzy Jarniewicz (poeta, krytyk literacki, tłumacz), Daniel Wyszogrodzki (autor, tłumacz, dziennikarz muzyczny).
Prowadzenie: Krzysztof Puławski (tłumacz)

28.06–30.06
Wystawa Justyny Sołomianko – instalacja artystyczna „PORTALE” (teren festiwalu)
Warsztaty fotograficzne z Michałem Hellerem – fotoreportaż festiwalowy

BILETY/KARNETY:

- Karnet (28-30.06.2019) - w cenie: 150/170 pln
- Bilet na jeden dzień Festiwalu - w cenie: 80/90 pln
Więcej o karnetach i biletach: tutaj

Organizator
Opera i Filharmonia Podlaska - Europejskie Centrum Sztuki

Koncerty festiwalowe sfinansowano z budżetu Miasta Białegostoku

Patroni Strategiczni
Czwórka
WP
Co Jest Grane 24
Cinema City
HIRO

Partnerzy
3FORM
east rent
Best Western Hotel Cristal
Chatbots
Gościnna Kamienica
POLREGIO
Galeria Arsenał

Partnerzy Merytoryczni
Krakowskie Biuro Festiwalowe
Kraków Miasto Literatury UNESCO

Oficjalny Gastro Partner Festiwalu
Restauracja Forma

Przyjaciele
Bilety 24

Sponsorzy
Clipper Polska

Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline

Miejsce imprezy