Koncerty

Wróć
Uwaga: impreza już się odbyła.

Halfway Festival 2018

2018-07-01
Termin: 2018-06-29 - 2018-07-01
Zapraszamy na HALFWAY FESTIVAL 2018.

Halfway Festival to festiwal muzyczny organizowany przez Operę i Filharmonię Podlaską – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku. Skupia się głównie na dwóch nurtach – songwriterskim i folkowym, które wciąż są doskonałym polem do odkrywania nowych, nieznanych jeszcze artystów, bądź muzyków popularnych tylko w konkretnych krajach. „Nie dla geograficznej nudy” tak brzmi jedno z haseł przyświecających organizatorom, dlatego festiwal gościł już artystów z różnych części Europy i Stanów Zjednoczonych, wśród nich są Emiliana Torrini (Islandia), Theodore (Grecja), GinGa (Austria), Ewert and The Two Dragons (Estonia), Lisa Hannigan (UK), SoKo (Francja), Navi (Białoruś), Alina Orlova (Litwa), Haydamaky (Ukraina), Mountain Goats (USA), Accoletive (Izrael) i Eivør (Wyspy Owcze).

Znanych jest już sześciu artystów, którzy w tym roku wystąpią na najbardziej kameralnym festiwalu muzyki alternatywnej w Polsce. W Białymstoku zagrają Annie Hart – synthpopowa brooklińska artystka, która zachwyciła m.in. redaktorów amerykańskiego Vogue’a, Jane Weaver – angielska piosenkarka, która pośród swoich inspiracji wymienia Yoko Ono i reżysera Andrzeja Żuławskiego, laureatka szwedzkiego Grammy – Anna Ternheim, Amiina – islandzki skład, który zaprezentuje instrumentalną ścieżkę dźwiękową do niemego arcydzieła kinowego z 1913 r. o tytule „Fantômas”, Villagers, czyli Conor O’Brien – jedna z największych gwiazd muzyki alternatywnej, artysta, który już od dawna znajdował się na liście życzeń festiwalowiczów oraz Low – zespół grający od 1993 roku, cały czas zachowując swój własny rozpoznawalny styl, jednocześnie wciąż tworzący oryginalną, świeżą i docenianą, zarówno przez krytykę jak i publiczność, muzykę. Wiadomość o występie Low na Halfway Festival 2018 zelektryzowała fanów dobrej muzyki w całej Polsce.

O artystach:

LOW (US)

Od samego początku zespół Low podąża konsekwentnie indywidualną muzyczną ścieżką. Na tyle skutecznie, że dziś nie mieści się już w wąskim pojęciu slowcore, którym określano pierwsze dokonania grupy i nie daje się łatwo zaszufladkować. Muzyka Low jest z jednej strony minimalistyczna, chłodna, surowa i skupiona z drugiej pełna ukrytych emocji i introwertycznej energii; to niepokojąco – neurotyczny zgrzytliwy szept.

Nieco przewrotnie można powiedzieć, że Low to projekt rodzinny. Trzon zespołu tworzy małżeństwo – Alan Sparhwawk i Mimi Parker. On gra na gitarze i śpiewa, ona gra na zredukowanym do niezbędnego minimum zestawie perkusyjnym. Ich śpiew – chłodny, wydawałoby się pozbawiony emocji – jest jednym ze znaków rozpoznawczych zespołu. Oboje są członkami Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich (mormoni).

Grupa powstała wiosną 1993 roku w Duluth w stanie Minnesota i była nieco przewrotną i żartobliwą odpowiedzią na dominujący wówczas na lokalnej scenie post – punkowy zgrzyt i hałas. Muzycy Low postanowili sprawdzić jak publiczność odbierze znacznie bardziej minimalistyczne, wyciszone dźwięki. Rok później ukazała się debiutancka płyta zatytułowana I Could Live in Hope. W sumie zespół ma na swoim koncie już 11 krążków.

Ale cały czas udaje się grupie zachować z jednej strony swój własny rozpoznawalny styl, z drugiej wciąż tworzyć oryginalną, świeżą i docenianą zarówno przez krytykę jak i publiczność muzykę. Nie ulega wątpliwości, że obecnie Low to kultowa i silna marka w świecie muzyki niezależnej.

https://www.youtube.com/watch?v=5rAdzJ1U0RU

VILLAGERS (IE)

Villagers to zasadniczo Conor O'Brien i przyjaciele, którzy razem z nim nagrywają i koncertują. Ten irlandzki songwriter wokalista i gitarzysta powołał do życia Villagers w 2008 roku. Dwa lata później ukazała się debiutancka płyta zespołu „Becoming a Jackal”, która przypadła do gustu zarówno krytykom jak i publiczności. Została także nominowana do corocznej nagrody muzycznej Wielkiej Brytanii i Irlandii The Mercury Prize. Nie inaczej było w przypadku drugiego wydawnictwa grupy, albumu „Awayland”, który zawiera największy przebój zespołu utwór „Nothing Arrived”. Płyta okazała się także komercyjnym sukcesem w Irlandii, osiągając pierwsze miejsce na liście sprzedaży. Krążek został także uznany za najlepszy irlandzki album roku 2013 (The Choice Mercury Prize). Kolejna płyta „Darling Arithmetic” ukazała się dwa lata później w 2015 roku. Fani nie kryli zadowolenia, a Villagers ponownie święcił triumfy sprzedażowe w rodzimej Irlandii. Ostatnie wydawnictwo zespołu „Where Have You Been All My Life?” z 2016 roku to album zawierający koncertowe wersje wcześniej opublikowanych utworów.

Villagers już od kilku lat znajdował się na liście życzeń festiwalowiczów. Nic w tym dziwnego, bo jego klimatyczny, nastrojowy indie folk idealnie pasuje do Halfway Festival. A że rok 2018 ma być ważny dla Villagers i że zespół po krótkiej przerwie rusza w trasę, to wreszcie spotka się z nami w połowie drogi w białostockim amfiteatrze.

https://www.youtube.com/watch?v=iDEzRraYgA8

AMIINA (IS)

Pod koniec lat 90' cztery koleżanki studiujące na wydziale instrumentów smyczkowych na islandzkiej Tónlistarskólinn í Reykjavík postanowiły założyć kwartet – tak narodziła się Amiina. Początkowo dziewczyny skupiały się na muzyce klasycznej, ale z czasem zaczęły grywać z artystami tworzącymi w różnorodnych nurtach. Przełomowym momentem dla Amiiny był 1999 rok, kiedy zespół wystąpił na scenie u boku Sigur Rós. Od tamtej pory Amiina regularnie jeździ z Sigur Rós w trasy oraz towarzyszy nagrywaniu płyt. W międzyczasie do dziewczyn dołączyło dwóch muzyków: perkusista Magnús Trygvason Eliassen i muzyk elektroniczny Gu?mundur Vignir Karlsson. W ubiegłym roku Amiina, już jako sekstet, wydała album „Fantômas”, który jest instrumentalną ścieżką dźwiękową do niemego arcydzieła kinowego z 1913 roku o tym samym tytule. Muzyka znakomicie uzupełnia obraz, ale została skomponowana w taki sposób, by była niezależnym dziełem, równie wartościowym bez warstwy wizualnej. Melancholijnie i eterycznie – tak brzmi „Fantômas” Amiiny. Fani zespołu nie będą rozczarowani.

https://www.youtube.com/watch?v=QL-yFq0yr1Q

ANNA TERNHEIM (SE)

Anna Ternheim to szwedzka wokalistka, songwriterka i obieżyświatka, która z powodzeniem łączy karierę w Szwecji i w USA. W wieku 10 lat zaczęła grać na gitarze. Swój pierwszy zespół założyła podczas rocznego pobytu w Stanach jeszcze jako bardzo młoda dziewczyna. Zadebiutowała w 2004 roku albumem „Somebody Outside”, który przyniósł jej wiele nominacji i nagród w rodzimym kraju. Każda kolejna płyta umacniała tylko jej status na szwedzkim rynku. Potwierdzały to kolejne nominacje i nagrody, w tym szwedzkie Grammy dla Najlepszej Artystki. W 2008 roku Anna Ternheim zadebiutowała na amerykańskim rynku płytą „Halfway to Fivepoints”. Jej utwory zostały wykorzystane w grach oraz serialach – w amerykańskich „Chirurgach” („What Have I Done – sezon 7) i w szwedzkim serialu „Wallander” powstałym na podstawie prozy Henninga Mankella („Quiet Night” – druga seria).

W 2017 roku Anna Ternheim wydała swój siódmy solowy album zatytułowany „All the Way to Rio” zawierający osiem klimatycznych, momentami mrocznych kompozycji. Z tej okazji dała serię bardzo kameralnych koncertów promujących nową płytę, podczas których artystce towarzyszy tylko jeden muzyk. W takim właśnie zestawieniu zobaczymy Anne Ternheim podczas tegorocznej edycji Halfway Festival.

https://www.youtube.com/watch?v=2rjv3GAcsQE

ANNIE HART (US)

Annie Hart to 1/3 kobiecego składu Au Revoir Simone, którego fanem jest sam David Lynch. Artystka w 2017 roku zadebiutowała solowym, elektryzującym albumem „Impossible Accomplice”, który też sama wyprodukowała. Kiedy zespół zrobił sobie przerwę, Annie w zaciszu piwnicy swojego brooklińskiego domu tworzyła popowe piosenki na klasycznych syntezatorach. Zainspirowana brzmieniami Laurie Spiegel i Tubeway Army, Annie wymykała się do swojego muzycznego zakątka, gdy jej dzieci zasypiały i oddawała się poszukiwaniom idealnych dźwięków oddających emocje. – Niech będzie to melancholia, tęsknota, szczęście lub po prostu pragnienie, nie ma lepszego sposobu na wyjaśnienie mojego najskrytszego świata niż przejście przez słowa i odnalezienie uczucia, które może wywoływać dany dźwięk – mówi Annie.

W utworach takich jak pierwszy singiel „Hard To Be Still” (pojawiający się w serialu „Gypsy” z Naomi Watts), Annie odsłania warstwy, by ukazać surową wersję sennego synth popu, z którego znany był jej zespół. Jak pisał amerykański Vogue zapowiadając nowy singiel Hart: „Annie jest gotowa, by podzielić się swoim nowym doświadczeniem, swoją nowo odkrytą mądrością i pociechą z całym światem”.

https://www.youtube.com/watch?v=xqKXF_2RbTo

JANE WEAVER (GB)

W karierze Jane Weaver jest coś intrygującego i zadziwiającego jednocześnie. Artystka po 22 latach grania i wydaniu 8 albumów, osiągnęła swój twórczy szczyt za sprawą wydawnictwa „The Silver Globe”, które w równym stopniu było zainspirowane twórczością Yoko Ono i reżysera Andrzeja Żuławskiego. Brzmi zaskakująco? Taka jest właśnie Jane Weaver. Przez lata występowała z kapelami Kill Laura i Misty Dixon, następnie jako artystka solowa, której twórczość przeszła od akustycznych ballad do awangardowej elektroniki i improwizacji. Jej najnowszy album „Modern Kosmology” udowadnia, że Jane posiada niespotykany talent do psychodelii i funduje nam doznania muzyczne pochodzące z alternatywnej rzeczywistości.

https://www.youtube.com/watch?v=keXHh0lr2y8

Start imprezy: 29.06.2018 r. o godz. 19.00.

PROGRAM:

29.06.2018 r.

19.30 - Dj area
20.30 - Seasonal (PL)
21.30 - Amiina (IS)
23.20 - Low (US)

30.06.2018 r .

16.00 - Dj area
17.00 - Ugla (PL)
18.30 - Annie Hart (US)
20.00 - Pia Fraus (EE)
21.30 - Jane Weaver (GB)
23.15 - Villagers (IE)

01.07.2018 r.

16.00 - DJ AREA
17.00 - Francis Tuan (PL)
18.15 - Tonqixod (BY)
19.25 - Anna Ternheim (SE)
21.20 - Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp XXL (CH)
23.10 - The Besnard Lakes (CA)

BILETY:

Ceny od 21.12.2017 r. do 15.04.2018 r.
160 pln karnet normalny
140 pln karnet ulgowy*

Ceny od 16.04.2018 r. do 29.06.2018 r.
190 pln karnet normalny
170 pln karnet ulgowy*

* uczniowie, studenci do 26 roku życia, doktoranci, emeryci, renciści, osoby niepełnosprawne (aby skorzystać ze zniżki, przed wejściem na teren festiwalu należy okazać dokument uprawniający do ulgi)
* dzieci od 7 do 12 roku życia 50% ceny
* dzieci do 7 roku życia – wejście bezpłatne

DYSKUSJE BLISKO MUZYKI

W tym roku postanowiliśmy porozmawiać o słowach. I muzyce. O tym czy słowa są ważne, jaki maja wpływ na muzykę, a także o tym gdzie dzisiaj można znaleźć ważne słowa, nie tylko o muzyce. Wszytko to po to, by nie tylko wzbogacić ofertę programową Halfway Festival, ale także by zainaugurować pewne trwałe działania, których celem będzie celem będzie wspieranie zjawisk z pogranicza – muzyki, literatury i nie tylko. Ale o tym więcej dowiecie się na festiwalu. Zapraszamy na spotkania!

29.06.2018 r. godz 18.00
Po co tekstom piosenki?
Z udziałem: Dorota Masłowska (pisarka, Mister D.), Alex Freiheit (poetka, Siksa), Paweł Sajewicz (pisarz, krytyk muzyczny)
Prowadzenie: red. Bartosz Sadulski (poeta, dziennikarz)
Miejsce: Foyer OiPF, Odeska 1

30.06.2018 r. godz. 14.00
Po co muzyce teksty?
Z udziałem: Natalia Fiedorczuk (pisarka, Natalie and the Loners), Agata Trafalska (autorka tekstów, malarka, fotograf), Helena Marzec (freelancer, Dog Whistle), Paweł Jóźwicki (Jazzboy)
Prowadzenie: nadredaktor Jarosław Szubrycht (Gazeta Magnetofonowa, Gazeta Wyborcza)
Miejsce: Kwestia Czasu, Plac Niezależnego Zrzeszenia Studentów 1

01.07.2018 godz. 14.00
W sieci sieci. Po co tekstom i muzyce sieć?
Z udziałem: Agnieszka Słodownik (Odbiornik, Dwutygodnik), Mariusz Herma (Beehype), Michał Turowski (BDTA), Michał Wieczorek (social media, Na obrzeżach)
Prowadzenie: red. Halina Jasonek (onet.pl)
Miejsce: Kwestia Czasu, Plac Niezależnego Zrzeszenia Studentów 1

W Kwestii Czasu będzie można także obejrzeć wystawę prezentującą dwa niezależne spojrzenia na Halfway Festival. Rafał Woliński i Michał Heller wybiorą najciekawsze ujęcia i kadry, które udało im się uchwycić na terenie festiwalu w ciągu ostatnich lat i które najlepiej oddają atmosferę Halfway Festival.

TARG ŚNIADNIOWY: BLISKO LUDZI, BLISKO MUZYKI

Co zjemy na śniadanie ostatniego dnia Halfway Festival 2018? Otwieramy rekrutację na pomysły! Zapraszamy do współtworzenia festiwalowego Targu Śniadaniowego: blisko ludzi, blisko muzyki. Kogo przywitamy z otwartymi ramionami? Na pewno musi być zdrowo i pysznie! Zapraszamy specjalistów od wegańskiego jedzenia, producentów naturalnych kosmetyków i rękodzielników.
Jak wysłać z głoszenie? Formularz i regulamin: http://targ.halfwayfestival.com/

Targowi Śniadaniowemu towarzyszyć będą aktywności przygotowane przez zespół instruktorek Ladies Workout Team, które przekonują, że ruch pozwala na lepszą jakość życia i jest jego istotą. Ladies Workout Team poprowadzą 30-minutowe sety ćwiczeń Flow Stretching dla kręgosłupa. Zajęcia koncentrują się na świadomej pracy z ciałem, pełnej koordynacji ciała i umysłu, precyzji ruchu, zapewniają doskonałe fizyczne oraz psychiczne samopoczucie. Flow Stretching dla kręgosłupa to system ćwiczeń który daje elastyczność i równowagę oraz pomaga odnaleźć drogę do głębokiego relaksu i odnowy. To wzmocnienie w odpoczynku, wolność w rutynie, pewność poprzez samokontrolę, energia w środku i na zewnątrz.

Na Targ Śniadaniowy: blisko ludzi, blisko muzyki i zajęcia Flow Stretching dla kręgosłupa wstęp wolny! Zapraszamy 1 lipca w godzinach 11.00 – 16.00.

Organizator
Opera i Filharmonia Podlaska - Europejskie Centrum Sztuki

Koncerty festiwalowe sfinansowano z budżetu Miasta Białegostoku.

Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline

Miejsce imprezy